Ieder jaar komen er weer nieuwe ondernemingen bij in Nederland. Of dit nou gaat om de retail, horeca of weer iets anders. Eén ding is zeker, ondernemerschap groeit in ons land. Dit betekent dan ook dat je als onderneming telkens weer op zoek moet gaan naar een manier om effectief de aandacht van de doelgroep te trekken. Deze blog helpt je aan inspiratie voor de marketing van je bedrijf, zodat je je boodschap op creatieve wijze kunt overbrengen.
Contentmarketing via TikTok
Het social media platform TikTok wint steeds meer aan populariteit. Het aantal actieve gebruikers groeit en zo wordt het voor bedrijven een interessant platform. Niet alleen om er op te adverteren, maar ook voor het delen van contentmarketing. Praten we over contentmarketing dan gaat het om de aandacht trekken van de beoogde doelgroep a.d.h.v. waardevolle content in een marketinguiting. Content komt voor in allerlei vormen. Denk bijvoorbeeld aan filmpjes, blogs of posters. Kies je voor contentmarketing via TikTok? Dan is het zaak dat je korte, maar krachtige filmpjes maakt. Denk na over wat het publiek interesseert en wat hen aanzet tot het delen van een bericht? Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel, want als anderen jouw contentmarketing delen komt dit weer in nieuwe kringen terecht op het internet.
Guerrilla marketing
Op een creatieve en verrassende manier de aandacht trekken van je doelgroep? Dat kan door het voeren van guerrilla marketing. Dit houdt in dat je als bedrijf naamsbekendheid probeert te werven door productgerelateerde boodschappen te verspreiden op plaatsen waar consumenten dit niet verwachten. Denk bijvoorbeeld aan bierviltjes met een logo erop. Het voordeel van deze marketingvorm is dat je een groot aantal mensen kunt bereiken met weinig middelen. Daarnaast kan het leiden tot positieve mond-tot-mond reclame.
B2B marketing
Bovenstaande tips zijn vooral relevant voor business to consumer (B2C) ondernemingen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een business to business (B2B) onderneming hebt. Ook hiervoor zijn een aantal tips. Door snelle technologische innovaties en de opkomst van big data spelen steeds meer activiteiten zich online af. Daarom is het aan te raden om b2b online marketing te voeren. Dit is alleen niet altijd zo eenvoudig. Laat het dan ook over aan experts en schakel en marketing bureau in. Ook kun je jouw product of dienst bij andere bedrijven onder de aandacht te brengen door regelmatig op beurzen te staan. Heel het jaar door zijn er beurzen in Nederland waar ondernemingen zichzelf kunnen presenteren. Het is een mooie gelegenheid om meer naamsbekendheid te werven en het zakelijke netwerk van je onderneming uit te breiden.